
 
FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-

SOVIET MEDIA CONTROL IN THE 
SHADOW OF ARMED CONFLICTS 

Andrei Richter * 

TABLE OF CONTENTS 

I. INTRODUCTION ................................................................................ 1 

II. NATIONAL COURTS ON FATULLAYEV ............................................ 3 
A. “The Karabakh Diary” ........................................................... 4 
B. Comments on AzeriTriColor ................................................. 5 
C. “The Aliyevs Go to War” ...................................................... 7 

III. EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ........................................ 8 

IV. EPILOGUE: AFTER THE JUDGMENT ............................................. 15 

V. CONCLUSION ................................................................................ 18 
 
I. INTRODUCTION  

When we look at the media control systems in some of the post-
Soviet independent states, we often see strong traces of communist-
era regulation, adapted to the technological challenges of the 21st 
century.  

Establishing tight control over the media and civil society, 
following the disintegration of the USSR and the formation in its 
place of fifteen sovereign states, brought about great social 
sufferings, loss of life, and loss of home – in the physical sense, 
loss of jobs and economic sufferings for millions of former Soviets. 
It was not a peaceful process, as it might stay in our collective 
memory.  

 
Illustrative are the following figures on the outcome of the 

armed conflicts: 

• The civil war in Tajikistan (in 1992-97) led to up to 157,000 
people being killed, 37,500 households being destroyed, 
some 600,000 people fled to neighboring Afghanistan, and 
195,000 were dispersed across other post-Soviet states.1 

 
* Professor Researcher, Department of Journalism, Comenius University in 
Bratislava (Slovakia). 
1 Bakhtiyor Sobiri, The Long Echo of Tajikistan’s Civil War, 
OPENDEMOCRACY, (June 23, 2017), 
https://www.opendemocracy.net/en/odr/long-echo-of-tajikistan-s-civil-war/. 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  2 

 

• The number of civilian casualties in the first Chechen war 
(1994-96) is estimated to be at 50,000. 2 The conflict led to 
some 260,000 persons displaced. 3  

• The ongoing Russian military aggression in Ukraine is the 
latest bloodshed of enormous proportions. By all means, it 
is also a legacy of the USSR collapse. 

The Nagorno-Karabakh war, which started in February 1988, 
was the first major conflict on the eve of the collapsing USSR. It 
was also the longest, with still no peace in sight, and –until 
recently– “the most dangerous conflict in the post-Soviet space.”4 
The conservative estimates of the total number of civilian and 
military casualties of the Karabakh war speak of 55,000 lives lost 
in total just during the period 1988-1996. Over one million people 
were displaced during the conflict in and around Nagorno-
Karabakh,5 in addition to the almost complete exodus of some 
120,000 ethnic Armenians following the blockade and surrender of 
the unrecognized independent Artsakh in September 2023. 

What are the elements of the post-Soviet media control in the 
shadow of these conflicts? Is it a Soviet-era legacy adapted to 
modern times? What happens when it clashes with the democratic 
perception of media regulation and media freedom? Is it realistic to 
expect dramatic changes in relation to the independence of the 
press?  

These questions are discussed within the example of the court 
case of Fatullayev v Azerbaijan that led to a judgment of the 
European Court of Human Rights in 20106 and in 20227 

 
2 See Christoph Zurcher, The Post-Soviet Wars: Rebellion, Ethnic Wars, and 
Nationhood in the Caucasus, 100 (2007). 
3 See Kaz de Jong, et al., The Trauma of Ongoing War in Chechnya, 
Amsterdam: Médecins Sans Frontières, Aug. 2014, at 3, 
https://reliefweb.int/report/russian-federation/trauma-ongoing-war-chechnya  
4 Thomas de Waal, The Nagorny Karabakh Conflict in its Fourth Decade, 
CEPS Working Document No. 2021-02, Brussels: CEPS, (Sept. 2021) 
https://www.ceps.eu/download/publication/?id=34122&pdf=WD2021-02_The-
Nagorny-Karabakh-Conflict-in-its-Fourth-Decade.pdf  
5 See Jessica Atwood, Civil War: Azerbaijan and Nagorno-Karabakh Republic 
(1992-1994), in: Civil Wars of the World: Major Conflicts since World War II, 
Vol. 1, 143, (Karl DeRouen Jr. & Uk Heo., eds., ABC-CLIO, 2007). 
6 Fatullayev v. Azerbaijan, Eur. Ct. H.R., 40984/07, (2010), 
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-98401. 
7 See Fatullayev v. Azerbaijan (no. 2), Eur. Ct. H.R., 32734/11, (2022), 
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-216685.  



3   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

(Azerbaijan is a member of the Council of Europe, and thus subject 
to the Court’s jurisdiction).  

In this case, a popular young Azerbaijani journalist was 
sentenced, for reporting on the Nagorno-Karabakh war in a 
different way from the official storytelling on the conflict.8 There 
are many elements in the case—and the fate of Fatullayev 
himself— emblematic of the challenges independent journalism 
faces in the post-Soviet authoritarian countries. These challenges 
raise a host of issues related to the legal problems of journalism, 
including, online journalism. The issues are likely pertinent to 
Azerbaijan, but also to other countries, once called Newly 
Independent States, who enjoy—or perhaps, suffer from—similar 
legal and political rules and traditions. 

 
II. NATIONAL COURTS ON FATULLAYEV 

At the peak of the events discussed below, Mr Eynulla 
Fatullayev, was thirty years old, and the founder and editor-in-chief 
of the weekly Russian-language newspaper “Realny Azerbaijan,” 
(translated as “Real-life Azerbaijan”). The newspaper was 
published in the country’s capital, Baku, and was popular for its 
investigations and frequent criticism of state authorities and 
officials. Some, including the Interior Minister and members of the 
Parliament, have repeatedly demanded initiation of criminal 
defamation cases and filed civil defamation lawsuits against him. 9 

Azerbaijan is one of the eight post-Soviet states that opted to 
keep criminal defamation in its national Penal Codes, as was a 
tradition of the Soviet criminal laws.10  

Despite the public promises to decriminalize defamation by the 
national authorities, including a relevant commitment in the 
National Programme for Action to Raise Effectiveness of 
Protection of Human Rights and Freedom, decreed by President 
Aliyev in 2011, this legacy of the Soviet times is firmly in place 

 
8 Fatullayev v. Azerbaijan, supra note 6. 
9 See Zaur Rasulzade, Family of the editor-in-chief of newspaper "Real 
Azerbaijan" is under pressure, Caucasian Knot, (October 3, 2006), 
https://eng.kavkaz-uzel.eu/articles/4749. 
10 See Andrei Richter, Gesetze und Strategien zur Medienfreiheit im 
postsowjetischen Raum, Religion & Society in East and West (RGOW) Zurich 
2, 2019 at 20-23. 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  4 

 

today.11 Also, Aliyev called for a “moratorium” of civil defamation 
lawsuits by civil servants to the press, but somehow it was not 
implemented into practice.12 

As a result of a criminal defamation trial, Fatullayev was found 
guilty of slandering a member of the Government and sentenced to 
two years of suspended imprisonment in 2006.  

In addition, Fatullayev was severely beaten in the streets of 
Baku, and his father was kidnapped. The kidnappers’ ransom note 
demanded a closure of his publications. Furthermore, both he and 
other editorial staff repeatedly received threatening phone calls in 
connection with published and forthcoming articles. 

In 2005, shortly before the publication in question, Fatullayev 
traveled, as a journalist to Nagorno-Karabakh (or Artsakh, as 
Armenians call it), which went under the control of Armenian 
forces following an outburst of the armed conflict in 1991-94.  

This was, however, a rare case of an Azerbaijani citizen visiting 
those places, since there was virtually no travel across the 
separation line or between the nationals of the two countries. As 
noted by de Wall in 2021, “The two societies have had practically 
no contact with one another since the late 1980s.”13  

During his trip, Fatullayev met and talked with some local 
officials, as well as with ordinary people. As a result of this trip, 
the journalist published in his weekly, “Realny Azerbaijan,” an 
article titled “The Karabakh Diary.”  

A. “THE KARABAKH DIARY”  

Written in the form of a travelogue about what the author saw 
during his trip, the story conveyed the content of his conversations 
with locals. The controversial moment of the “diary” was the topic 
of the bloodshed that happened in the Karabakh settlement of 
Khojali on February 26, 1992. This day was a turning point in the 
history of the conflict. Khojali was the place of the only airport in 
Nagorno-Karabakh. 

 
11 See Press Release, OSCE, OSCE Media Freedom Representative Concerned 
About Increasing Pressure on Media in Azerbaijan Following Online 
Defamation Provisions (May 15, 2013), https://www.osce.org/fom/101513. 
12 Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Honouring of obligations 
and commitments by Azerbaijan, Resolution 1545 (2007), Apr. 16, 2007 at 
8.1.1, https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-
en.asp?fileid=17527&lang=en. 
13 Thomas de Waal, supra note 4 at 15.  



5   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

In Azerbaijan, by a decree of President Heydar Aliyev,14 what 
happened then was formally considered as an episode in the 
genocide by Armenians of the peaceful Azeri population.15 On that 
day, according to the Azerbaijani official history, Armenian armed 
formations, with the help of the Soviet army, killed hundreds of 
unarmed people from among the inhabitants of Khojali. 

In “The Karabakh Diary,” the journalist recalled a 
conversation, a few years before his trip in 2005, with refugees 
from Khojali, who were living in the Azerbaijani town of Naftalan. 
They told him: on the eve of the assault on the encircled Khodjali, 
Armenians repeatedly warned the Azerbaijani civilians about the 
coming offensive with the help of loudspeakers, calling them to 
leave through a safe corridor along the Kar-Kar river. According to 
these refugees, they did use the safe passage and were not shot at. 
At the same time, some paramilitaries from the battalions of the 
Popular Front of Azerbaijan (PFA), who were defending Khojali, 
abandoned their positions and joined other civilians, and for an 
unknown reason crossed the Kar-Kar and led them towards the 
village of Nakhichevanik, which at that time was under the control 
of armed Armenians. He recalled the conversation in his article, as 
during the trip to Karabakh it was confirmed by a local official, an 
ethnic Armenian. Comparing the two pieces of information, 
Fatullayev asserted: “Apparently, the PFA battalions were not so 
much striving to save the civilians of Khojali as to shed even more 
blood in their plan to have [the then President of Azerbaijan] 
Mutalibov overthrown.”16 

B. COMMENTS ON AZERITRICOLOR  

More than a year after the publication of “The Karabakh Diary” 
(in December 2006 and in January 2007) a person registered under 
the username “Eynulla Fatullayev” posted a number of comments 
on a popular Internet forum AzeriTriColor (http://www.atc.az). 
They were posted in a forum thread dedicated to controversies in 
the content of “The Karabakh Diary.” In several responses to 

 
14 Father of his successor, current President Ilham Aliyev. 
15 “О геноциде азербайджанцев” (“On genocide of Azeris”), Decree of the 
President of Azerbaijani Republic (Mar. 26, 1998), 
https://genocide.preslib.az/ru_s13.html.  
16 Карабахский дневник (The Karabakh Diary), (text in Russian: 
http://nv.am/karabahskij-dnevnik-azerbajdzhanskogo-zhurnalista/). 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  6 

 

questions from the forum participants, this person (“Eynulla 
Fatullayev”) wrote, in particular, the following: 

I have visited this town [Naftalan] where I have spoken to 
hundreds (I repeat, hundreds) of refugees who insisted that 
there had been a corridor and that they had remained alive 
owing to this corridor . . . 

You see, it was wartime and there was a front line... Of 
course, Armenians were killing [the civilians], but part of 
the Khojali inhabitants had been fired upon by our own 
[troops]... Whether it was done intentionally or not is to be 
determined by investigators . . .  

[They were killed] not by [some] mysterious [shooters], but 
by provocateurs from the NFA battalions . . . [The corpses] 
had been mutilated by our own . . .17 

In response came a campaign against Eynulla Fatullayev in a 
number of Azerbaijani media outlets, peaked with the demands for 
him to disclose his ties with Armenia and be stripped of his 
citizenship. 

Next, a civil defamation lawsuit was filed by the head of the 
“Center for the Protection of Refugees and Displaced Persons” 
against “Realny Azerbaijan” weekly and Fatullayev in connection 
with the dissemination of information discrediting the relatives of 
the victims of the tragedy, veterans, soldiers of the National Army 
of Azerbaijan and the entire Azerbaijani people. In court, 
Fatullayev unsuccessfully denied his ownership of the statements 
on the AzeriTriColor forum. The district court redressed the claims, 
namely the publication of a refutation in the weekly and on the 
AzeriTriColor, as well as compensation for moral damages in the 
amount of approximately 18,000 Euros, which were supposed to 
be spent on improving the conditions for the refugees residing in 
Naftalan. 

Somewhat later, a group of refugees and former soldiers who 
participated in the battle of Khojali, and whose interests were 
represented by the same head of the Refugees Protection Center, 
filed an application to open a criminal case against Fatullayev to 
the same district court in accordance with the private prosecution 

 
17 Fatullayev v. Azerbaijan, supra note 6 at 13. 



7   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

procedure. They demanded that he be found guilty of insulting and 
slandering Azerbaijani soldiers. The same judge, who had 
considered the civil lawsuit, found Fatullayev guilty of criminal 
defamation, aggravated by the accusations of individuals of a grave 
or extremely grievous offense, and sentenced him to two and a half 
years imprisonment. 

C. “THE ALIYEVS GO TO WAR” 

A month before the two and a half year imprisonment verdict, 
under a pseudonym, “Realny Azerbaijan” published Fatullayev’s 
analytical article, “The Aliyevs Go to War” with a completely 
different topic than Nagorno-Karabakh.  

In it, the author expressed the opinion that in order to retain 
power, the national government was seeking support from the U.S. 
in exchange for facilitating a likely American aggression against 
Iran. The author believed that by openly supporting the anti-Iranian 
campaign, Azerbaijan should prepare for a long war that would 
lead to widespread destruction and human casualties. He wrote that 
according to the information from sources “close to official Paris”, 
the Iranian Air Force and hundreds of missiles would strike targets 
in Azerbaijan. A long list of such targets was published as well, 
which included, oil platforms and terminals, governmental 
buildings and a number of large business centers that housed 
offices of foreign companies. The author said that it would be better 
for Azerbaijan to remain neutral in the brewing conflict, also 
because its Talysh minority, which is ethnically, geographically 
and linguistically close to the Iranians, would not support the war.18 

The Ministry of National Security opened a criminal 
investigation for the creation of a terrorist threat into this 
publication.  

Three months later, Fatullayev, still imprisoned for defamation 
and now facing terrorist charges, was further accused of tax evasion 
on the grounds that he did not properly declare his personal income 
as the newspaper editor.19 

Testimonies of eight employees of foreign companies were 
submitted at the trial on charges of intimidating the population with 
a terrorist threat. They testified that, having received by e-mail and 

 
18 Id. at 27. 
19 Muzaffar Suleymanov, Azerbaijan: Editor slammed with hefty sentence, 
Causasian Knot, (November, 1 2007), https://eng.kavkaz-uzel.eu/articles/6577 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  8 

 

read the article “The Aliyevs Go to War”, they felt disturbed, 
anxious and frightened. The court concluded that the publication 
was intended to sow panic among the population. It also found that 
in the article’s author threatened to destroy public property and 
bring death to people in order to force the Government to abandon 
political decisions called for by the national interests.20 In October 
2007, it found Fatullayev guilty on all counts and convicted him of 
creating a terrorist threat, inciting ethnic hatred, and tax evasion. 

The cumulative sentence, taking into account the partial 
absorption of penalties, amounted to eight and a half years 
imprisonment. When passing the verdict, the court stated, that 
taking into account a previous conviction on criminal defamation, 
the journalist was a repeat offender, and this qualified as an 
aggravating circumstance. The court also seized as material 
evidence twenty-three computers and memory disks in the editorial 
office of “Realny Azerbaijan.” By that time, the weekly could no 
longer be published and subsequently folded. 

After losing all possible appeals, Fatullayev filed an application 
with the European Court of Human Rights (ECtHR) in Strasbourg, 
to consider if the national authorities had violated his right to 
freedom of expression. Three years later the Court handed its 
judgment. 

III. EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS 

The Strasbourg Court carefully studied the articles published in 
“Realny Azerbaijan” and on the Internet. It acknowledged that 
Fatullayev’s authorship of the online statements was proven 
beyond any doubt by the Azerbaijani judiciary.21 The ECtHR found 
that the state interference with the applicant’s (Fatullayev’s) right 
to freedom of expression was based on the Penal Code. Inevitably, 
however, the question arose as to whether the restrictive measures 
taken against him were necessary in a democratic society—an 
important condition for restricting free speech under European law. 
Examining this component of Azerbaijan’s possible violation of 
Article 10 of the ECHR the Strasbourg Court found that 
Fatullayev’s articles and comments in print and online dealt with 
the “matters of general interest.”22 

 
20 Fatullayev v. Azerbaijan, supra note 6 at 41. 
21 Id. at 93. 
22 Id. at 87.  



9   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

The Court observed that “The Karabakh Diary” was supposed 
to make up for the lack of information in society, while the article 
itself gives the impression that the author was trying to convey 
various ideas and views of the parties to the conflict in an unbiased 
manner. The fact that he relayed the allegations of the people he 
interviewed did not necessarily mean that he did so in order to 
prove their veracity. However, as this topic developed, the author 
began to mix his own views with the views of his interlocutors, 
including, for example, the motives for the actions of the PFA 
battalions. Thus, relying on a limited amount of information, the 
applicant was vague in expressing the idea that certain Azerbaijani 
military formations bore part of the responsibility for the fate of 
those killed in Khojali.23 

At the same time, the ECtHR noted, since the public discussion 
on the role and responsibility of the Azerbaijani authorities for the 
failure to prevent or, on the contrary, for provoking the Khojali 
events continued, the applicant, as a journalist, had the right, in 
accordance with Article 10 (“Freedom of Expression”) of the 
European Convention on Human Rights (ECHR),24 to disseminate 
ideas related to this topic.  

The Court noted that seeking historical truth is an integral part 
of freedom of expression, and “it is essential in a democratic 
society that a debate on the causes of acts of particular gravity 
which may amount to war crimes or crimes against humanity 
should be able to take place freely.”25 

Wars started to occupy a special place in Soviet history and 
mentality in the mid-1960s. The censorship, of course, was always 
on guard to prevent sacrilegious attempts to question the deeds of 
the Red Army during the Great Patriotic War of 1941-45, as well 
as in the Civil War that followed, the “glorious armed uprising in 
the 1917 October Revolution.” Interestingly, one of the first cracks 
in the Soviet media control system happened when glasnost 
allowed for the criticism of the war the USSR waged in 
Afghanistan.  

With formal censorship gone, post-Soviet states started 
establishing legal acts of “defamation” to their official national 
narratives on history, especially on wars, both in criminal and 
administrative law. For example, since 2022 the Russian Criminal 

 
23 Id. at 91. 
24 Council of Europe, European Convention on Human Rights, 1950, 
https://www.echr.coe.int/documents/convention_eng.pdf.  
25 Fatullayev v. Azerbaijan, supra note 6 at 87.  



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  10 

 

Code provides for liability of public actions aimed at “discrediting 
the use of the [Russian] Armed Forces in the interest of the 
protection of interests of the Russian Federation”26 Before 2022, 
the Administrative Code introduced the ban on public denial 
(including online) of the “decisive role of the Soviet people in the 
defeat of Nazi Germany and the humanitarian mission of the USSR 
in the liberation of European countries.”27 Finally, a law prohibited 
in public speech “identifying the goals, decisions and actions of the 
leadership of the USSR . . . with the goals, decisions and actions of 
the leadership of the Nazi Germany . . . and the Axis.”28 

In Russia, the key principles of the official “memory politics” 
are: “Past events should be portrayed in a way that fuels national 
pride” and “We cannot allow anyone to impose a sense of guilt on 
us.”29 These dictums fit well also in the context of Azerbaijan. The 
State, in Russia, but also in Belarus, Turkmenistan, and Uzbekistan 
has eventually become the sole arbiter of how recent and not-so-
recent historical events are to be interpreted, specifically those that 
serve as a source of the mandate and legitimacy of the nationalist 
and populist elites. As they ban opposing views on history, the 
Governments attempt to establish a monopoly on truth in relation 
to particular events and their interpretation.30 Most recently this is 
observed in the coverage by the Russian media of the aggression in 
Ukraine. 

In this context, the ECtHR, reiterated that journalistic freedom 
implies the possibility of resorting to a certain degree of 
exaggeration or even provocation.31 At the same time, it rejected 

 
26 Уголовный кодекс Российской Федерации, (Criminal Code of the Russian 
Federation), June 13, 1996, 63-FZ at 280-3, https://rulaws.ru/uk/Razdel-
X/Glava-29/Statya-280.3/. 
27 Кодекс Российской Федерации об административных правонарушениях 
(Code of the Russian Federation on Administrative Offences), Dec. 30, 2001, 
195-FZ at 13.48, https://rulaws.ru/koap/Razdel-II/Glava-13/Statya-13.48/. 
28 Об увековечении Победы советского народа в Великой Отечественной 
войне 1941–1945 годов (“On the perpetuation of the Victory of the Soviet 
people in the Great Patriotic War of 1941-1945”), Federal Statute, Apr. 19, 
1995, as amended on July 1, 2021, 80-FZ, at 6-1, 
http://www.kremlin.ru/acts/bank/7872. 
29 Igor Torbakov, Memory Politics à la Russe: Memorial vs. Vladimir Putin's 
Repressive State, in Constructing Memory: Central and Eastern Europe in the 
New Geopolitical Reality, Hanna Bazhenova, ed., Lublin: Institute of Central 
Europe, 2022 at 124. 
30 Andrei Richter, Post-Communist Media Freedom and a New Monopoly on 
Truth, JOURNAL OF ROMANIAN STUDIES, Vol. 3, 2, 2021 at 34. 
31 Fatullayev v. Azerbaijan, supra note 6 at 100. 



11   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

the possibility—that was suggested by Azerbaijan—of equating 
doubts in the official version of the events in Khojali with 
contesting the genocide of Jews during World War II. 

Incidentally, neither Soviet, nor post-Soviet laws, that aim to 
prevent “defamation” of the history of World War Two, provided 
for a ban on denial or revision of clearly established historical facts 
of the Holocaust.  

At the same time, laws in post-Soviet countries, such as 
Armenia (1988),32 Ukraine (2006),33 and Belarus (2022),34 have 
provided for a ban of denial or minimization of specific genocides 
of the population of these particular countries. 

With regard to the applicant’s statements on the AzeriTriColor, 
the Strasbourg Court noted the allegations therein differed from 
those contained in “The Karabakh Diary”: unlike statements in the 
newspaper article, Fatullayev did not back up his claims on the 
forum with any evidence, nor did he refer to any specific sources. 
Again, the ECtHR recalled its previous judgments, which stated 
that the exercise of freedom of expression imposes duties and 
responsibilities, including reporting in good faith, in order to 
provide accurate and reliable information in accordance with the 
norms of journalistic ethics. Of course, in his website post, the 
applicant did not publish a journalistic report, he simply expressed 
his personal opinion during an online discussion. However, it was 
clear that, having registered under the name of a popular journalist 
Eynulla Fatullayev, he did not hide his identity and publicly 
disseminated views by posting them on a public and popular 
Internet forum. Therefore, by acting recklessly, he could not but 
know and remember the standards of professional ethics, said the 
Court.35 

Additionally, the Court held that the statements posted on the 
website were not value judgments, but statements of fact. The 
direct accusation of specific individuals of particular negative 
actions requires sufficient factual support. However, in this case, it 
was not necessary to clarify whether the statements on the site were 
false or unverified because the Azerbaijani courts concluded there 

 
32 Law of Armenian SSR “On condemnation of the genocide of Armenians in 
1915 in Ottoman Turkey,” Nov. 22, 1988. 
33 Law of Ukraine “On Holodomor of 1932-1933 in Ukraine,” 376-V, Nov. 28, 
2006.  
34 Law of Belarus “On the Genocide of the Belarusian Nation,” 146-Z, Jan. 5, 
2022.  
35 Fatullayev v. Azerbaijan, supra note 6 at 95. 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  12 

 

were doubts that these statements harmed the reputation of specific 
people—four refugees and two former PFA militants.36 

The Strasbourg court did not agree with the conclusion of the 
domestic jurisprudence that the article contained allegations that 
insulted the dignity of the victims of the tragedy—four refugees 
from Khojali. Regarding the accusations against unnamed 
“provocateurs” from the PFA battalions, the ECtHR noted, even 
assuming these allegations were not sufficiently substantiated, 
these allegations, firstly, did not imply that all the Azerbaijani 
military or all Azerbaijani armed formations took part in the 
hostilities in this area, or that all the defenders of Khojali 
participated in this battle. Secondly, they did not contain 
accusations against specific individuals—there were no names or 
any other clarifying information provided.37 

In view of the foregoing, the ECtHR found that while “The 
Karabakh Diary” might have contained certain exaggerated or 
provocative statements, the author did not overstep the limits of 
journalistic freedom in fulfilling his duty to disseminate 
information on topics of general interest. The statements on the 
Internet forum may not have had a sufficient factual basis, but they 
did not defame the specific persons who acted as a private 
prosecution. Under the circumstances, the ECtHR concluded that 
the arguments given by the domestic courts in support of their 
judgments could not be considered relevant and sufficient, and 
therefore, the recognition of Fatullayev as guilty of criminal 
defamation did not meet a “pressing social need.”38 

But even if the intervention had met such a need, there would 
be problems with regard to compliance with the requirement that 
the punishment be proportionate to the offense. In earlier cases, the 
ECtHR generally found that investigative journalists tend to refrain 
from publishing sensitive topics if they risk being sentenced to 
imprisonment for criminal defamation. Fear of such punishment 
inevitably has a chilling effect on the freedom of expression of 
journalists.39 

Recalling that Fatullayev was sentenced to imprisonment in 
addition to the judicial punishment for the same statements in the 
civil process, the ECtHR did not dispute that sentencing is a 
principle matter for national courts. But at the same time, it noted 

 
36 Id. at 96-97. 
37 Id. at 99. 
38 Id. at 100. 
39 Id. at 101-102. 



13   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

that the choice of imprisonment as a penalty for a media offense is 
compatible with the freedom of expression of journalists only in 
exceptional circumstances. Namely when other fundamental rights 
are seriously infringed, as, for example, in cases of inciting hatred 
or incitement to violence.40 

The Strasbourg Court considered the circumstances of the 
criminal case in the “The Karabakh Diary” article and the 
“AzeriTriColor” comments did not give grounds for sentencing the 
applicant to imprisonment. Regarding the “The Alievs go to war”, 
the ECtHR, in accordance with Article 10 of the European 
Convention on Human Rights, recalled the scope for the possible 
restriction of speech on political topics rather narrow. The Court 
has repeatedly pointed out that the boundaries of “permissible 
criticism” in relation to public authorities are wider than in relation 
to ordinary citizens or even individual politicians. Moreover, the 
dominant position held by the authorities obliges them to exercise 
restraint in bringing criminal cases, even when they have to deal 
with unfounded attacks and criticism from opponents, especially 
when there are other ways to respond to them.41 

Again, if the publication cannot be considered an incitement to 
violence or an incitement to ethnic hatred, then the authorities may 
not, on the grounds of maintaining public order and security, 
restrict the public’s right to receive information on topics of general 
interest. The mere fact that Fatullayev discussed the social and 
economic situation in the areas populated by an ethnic minority of 
Talyshs, and voiced an opinion about possible political tension in 
those areas cannot be considered as incitement to ethnic hostility.42 

Incitement to ethnic hostility is a grave crime in all post-Soviet 
states. Following the terrorist attack of 9/11, a number of 
governments in the region pushed for anti-extremism legislation. 
Their logic is that extremism inevitably leads to terrorism. 
Incitement to ethnic hostility was included as an element of the 
crime of extremism, although the element of violence has alas 
ceased to be a condition of the crime.43 

In Belarus, Moldova, Russia, and some Central Asian states, 
anti-extremism laws curb media freedom, including through direct 

 
40 Id. at 103-104. 
41 Id. at 116. 
42 Id. at 116, 126. 
43 See also: Andrei Richter, Post-Soviet Perspective on Censorship and 
Freedom of the Media, Moscow: IKAR, 2007, at 224-235. 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  14 

 

out-of-court bans on media activity and shutdowns, as well as 
imprisonment of journalists. 

The circumstances of this case convinced the ECtHR that there 
were no grounds for the domestic courts to issue a sentence of 
imprisonment. The applicant’s conviction did not meet a pressing 
social need, was blatantly disproportionate to the legitimate aims 
put forward, and the interference was not necessary in a democratic 
society.44 

Analyzing the content of the article “The Aliyevs Go to War,” 
the ECtHR noted that the publication of a list of possible targets on 
the territory of Azerbaijan did not in itself increase or decrease the 
chances of hypothetical aggression from Iran. Moreover, the 
authorities never made any allegations that, by publishing this list, 
the applicant disclosed any State secrets or harmed the country’s 
defense capability. In the context of the article, the discussion of 
targets could only be perceived as an attempt to portray a dramatic 
picture of the consequences of the country’s possible involvement 
in a future war. In this sense, the ECtHR did not agree with the 
opinion of the Azerbaijani courts that the journalist had to confirm 
the authenticity of the list as a factual statement. It stated that the 
list is an expression of opinion, and any opinion about future events 
inherently involves a high degree of uncertainty. The feasibility or 
impracticability of the scenarios proposed by the applicant to the 
Court was the subject of public discussion, and every reasonable 
reader could be expected to understand that the words about the 
possible course of a future war were hypothetical.45 

Taking into account the circumstances of the case, the ECtHR 
recognized the domestic court’s assessment that Fatullayev 
threatened the state with terrorist acts as completely unfounded. It 
pointed out that the applicant, as a journalist and a private 
individual, clearly had no ability to influence any of the 
hypothetical events discussed in the article, and could not control 
any decision of the Iranian authorities to attack objects on the 
territory of Azerbaijan. Further, he did not endorse or incite a 
possible attack. The purpose of writing the article was to inform 
the public on possible consequences of the country’s foreign 
policy, and more specifically, to question the decision to support 
the “anti-Iranian” resolution of the UN Security Council. However, 
the ECtHR found nothing in the article to suggest that the 

 
44 Fatullayev v. Azerbaijan, supra note 6 at 102-105, 128-131. 
45 Id. at 117-120. 



15   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

applicant’s allegations were aimed at intimidating or pressuring the 
Azerbaijani Government by illegal means. In its opinion, in this 
case the domestic courts had arbitrarily applied the rules of 
criminal law on terrorism.46 

As a result, the European Court of Human Rights found in 
Fatullayev v. Azerbaijan that the domestic courts had overstepped 
the existing margin of appreciation in applying restrictions on 
discussions of topics of public interest, and that his criminal 
conviction violated Article 10 of the ECHR. It held that the 
respondent State had an obligation to secure the applicant’s 
immediate release. The court also awarded Fatullayev 25,000 
Euros in compensation for non-pecuniary damages.47 

 
IV. EPILOGUE: AFTER THE JUDGMENT 

The judgment in Strasbourg was made public on April 22, 
2010. It was welcomed by a number of international NGOs, such 
as Reporters without Frontiers, PEN International, and the 
Committee to Protect Journalists.48  

However, Fatullayev was not released from prison. Shortly 
before the judgment a new charge of illegal drug possession was 
brought against the journalist. A new criminal case was opened, 
ending in July 2010 with a new prison sentence of two and a half 
years. The journalist claimed that the drugs had been planted, but 
in November 2010 the court of appeal upheld the verdict. He 
appealed again, in the European Court of Human Rights and would 
formally win the case in Strasbourg only in 2022.49 

In turn, the Government challenged the decision of the 
European Court on Human Rights in its Grand Chamber. On 
October 4, 2010, the Grand Chamber again demanded the release 
of Fatullayev. Only then, on November 11, 2010, the Plenum of the 

 
46 Id. at 121-124. 
47 Id. 
48 See COMMITTEE TO PROTECT JOURNALISTS, Eynulla Fatullayev, Azerbaijan, 
Realny Azerbaijan, 
https://cpj.org/awards/eynulla-fatullayev-editor-realny-azerbaijan/ (While still 
in prison, in 2009, Fatullayev won the International Press Freedom Award 
from the Committee to Protect Journalists in New York). 
49 See Fatullayev v. Azerbaijan (no. 2), supra note 7. 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  16 

 

Supreme Court of Azerbaijan, in view of the Strasbourg judgment, 
overturned Fatullayev’s sentences for his comments and articles.50 

However, the journalist remained behind bars for the illegal 
possession of drugs. In March 2011, the Council of Europe’s 
Committee of Ministers urged Azerbaijan to respect the judgment 
of the ECtHR. In early May 2011, the Representative of the 
Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) on 
Freedom of the Media, Dunja Mijatovic, during her visit to Baku 
asked and was granted by President Aliyev a meeting with 
Fatullayev in prison.51 

On 26 May 2011, after four years behind bars, Fatullayev was 
pardoned by President Ilham Aliyev, as part of an annual amnesty 
for Republic’s Day, which commemorates Azerbaijan’s 
independence.52 Some expected the journalist to immediately flee 
the country, but he stayed. 

Then came another big turn. By the end of 2012, Fatullayev 
started a new media company and became an ardent critic of the 
West. In particular, he equaled the human rights situation in 
Germany with that in his own country. He blamed his colleagues 
and supporters for being on the payroll of the enemy—Armenia. 
Soon thereafter, his ties with the international NGOs, as well as 
with other journalists and human right defenders who were 
oppressed by the regime, broke down.53 He earned the title of 
“Distinguished Journalist of Azerbaijan” by a decree of the same 
President that had made his imprisonment possible. 54   

Today Eynulla Fatullayev edits a popular Russian-language 
news website haqqin.az,55 he runs a YouTube channel with fifteen 

 
50 Statement of the Supreme Court of the Republic of Azerbaijan, Dec. 8, 2010, 
https://supremecourt.gov.az/ru/post/view/381. 
51 Press Release, “OSCE media freedom representative offers assistance to 
improve media freedom in Azerbaijan,” Press release (May 13, 2011), 
https://www.osce.org/fom/77525. 
52 Khadija Ismayilova, Azerbaijan: Jailed Journalist Released from Prison, 
Eurasianet, (May 26, 2011), https://eurasianet.org/azerbaijan-jailed-journalist-
released-from-prison.  
53 Antoine Blua, Rikard Jozwiak, Amnesty International Cuts Ties With Former 
Azerbaijani Prisoner of Conscience, Radio Free Europe / Radio Liberty, (Jan. 
23, 2013), https://www.rferl.org/a/amnesty-azerbaijan-
fatullayev/24881428.html. 
54 “On awarding honorary titles to the mass media workers of the Republic of 
Azerbaijan”, Ordnance of the President of the Republic of Azerbaijan, July 22, 
2020, https://azertag.az/ru/xeber/1543835. 
55 See https://haqqin.az/. 



17   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

thousand subscribers, where he posts interviews on various armed 
conflicts, mostly on Nagorno-Karabakh.56  

In August 2022, he again visited Armenian settlements in 
Karabakh. This time his visit was accompanied by the Russian 
peacekeepers to interview locals in English, under the guise of the 
“international press.”57 

In 2022, he also traveled to Ukraine, where he interviewed the 
local officials on the Russian aggression, and to Moldova, where 
he reported on the “frozen conflict” in Transdniestria. In both 
conflicts, Azerbaijan criticizes separatists, in line with its Nagorno-
Karabakh conflict’s logic of separatists raising against the central 
power.  

Fatullayev’s knowledge and memory of the standards of 
professional ethics, questioned by the ECtHR in 201058, resurfaced 
in 2017, when he and his website were scrutinized by the Advisory 
Commission on Counteracting the Propaganda (further on – 
Commission). This ad hoc Commission, a de facto supranational 
press council in the region, was set up by the media councils of 
Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova, Russia and 
Ukraine. Each of them delegated a representative tasked to deal 
with trans-border complaints in the region, mostly on propaganda-
driven disinformation. In its peer review, the Commission found a 
story by Fatullayev, published on haqqin.az – unethical and 
unprofessional from an international standards viewpoint. The 
story had reported on the Azerbaijani opposition’s subversive 
activity in Tbilisi. The Commission considered it “a product of 
propaganda, not journalism, as it contains [seven] elements of 
propaganda bordering ‘hate speech.’”59 

 
56 See Youtube, 
https://www.youtube.com/channel/UCKeYDENiNPGDR9e0KLuDKAg. 
57 Naira Nalbandyan, Житель Агавно: Азербайджанский журналист 
представился представителем международных СМИ и исказил беседу 
(Settler in Agavno: Azerbaijani journalist pretended he represented 
international media and distorted the interview), Radio Azatutyun, (Aug. 18, 
2022), https://rus.azatutyun.am/a/31994718.html. 
58 See footnote 36. 
59 Advisory Commission on Counteracting the Propaganda, Opinion of the 
Advisory Commission on Counteracting the Propaganda of the Network of 
Media Self-Regulation Bodies (NMSB) on the complaint of the Council of 
Charter of Journalists’ Ethics of Georgia as to the story published on website 
https://haqqin.az’ (Мнение Консультативной Комиссии по 
противодействию пропаганде Сети организаций медийного 
саморегулирования (СОМС) относительно жалобы Совета Хартии 
журналистской этики Грузии на публикацию сайта https://haqqin.az), 14 



FATULLAYEV AS A MODEL OF POST-SOVIET CONTROL  18 

 

V. CONCLUSION  

The fate of Fatullayev—including his brutal imprisonment and 
his complicated release—is emblematic of several trends in media 
control by authoritarian regimes in the post-Soviet world. These 
regimes are enforced by the new elites, who still have been brought 
up and trained by the Soviet-times institutions (like security 
services) and/or emerge as a natural continuation of the old 
nomenklatura.  

These authoritarian regimes are capable and willing to attack 
critical journalists and the media with all the force available to 
them. Criminal defamation, accusations of extremist and terrorist 
speech, and betrayal of State values and traditions are their popular 
tools. But other crimes, such as tax evasion, spying, disclosure of 
personal secrets, clandestine collaboration with an enemy, or drug 
trafficking are also often used.  

International human rights mechanisms are capable of making 
change, but their capability is quite limited, especially when such 
a regime has a veto power, like in the OSCE or the United Nations 
Security Council.60 

Over the years, the independent media in Azerbaijan, as well as 
in Belarus, Russia, and several Central Asian states, have been put 
under strict state control or extinguished. Therein state-run media 
dominates the “markets.”  

Shutdowns of online and traditional media though, do not seem 
to remain an effective or a useful means of their control in the world 
of global modern technologies. The effect of the once popular tool 
of blocking the Internet gradually becomes weaker and weaker. To 
control the civil society—or whatever is left of it —and promote 
their own populist messages, the authoritarian regimes must be 
present online, in the social media. The biggest challenge for them 
is how to become popular in a plethora of voices. 

To be successful online, authoritarian Governments need to 
win over, coerce, or buy popular voices to assist with propaganda. 

 
September 2017, https://www.mediacouncils.org/mnenie-konsultativnoj-
komissii-po-protivodejstviyu-propagande-seti-organizatsij-medijnogo-
samoregulirovaniya-soms-otnositelno-zhaloby-soveta-hartii-zhurnalistskoj-
etiki-gruzii-na-publikatsiyu-sajta-ht/. 
60 See Andrei Richter, The Influence of the Council of Europe and Other 
European Institutions on the Media Law System in Post-Soviet States, 
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION (Wroclaw) 1, 2, 15-26 
(2009). https://wuwr.pl/cejc/article/view/6684. 



19   J. INT’L MEDIA & ENT L. VOL. 10, NO. 2 

  

If they fail to follow the line, these popular journalists and bloggers 
are deemed to be labeled unpatriotic, foreign agents, or simply 
enemies of the people. They will be portrayed as morally dishonest 
and be embroiled in various scandals: drugs, sex, and bribes. 

Ongoing armed conflicts and the recent COVID-19 pandemic 
raise worries and issues of national security and public health 
protection, which increasingly explain and enable governments to 
introduce their monopoly on information, at least in relation to 
storytelling on critical for their survival areas, such as historical 
narratives, elections, and opposition. Whenever this monopoly is 
broken by the international or local voices, regimes introduce the 
rule that resembles a monopoly on truth. That means facts that were 
not explicitly confirmed by the State are not true and cannot be 
proven in the court of law.61 
 

 
61 See Andrei Richter, The Legal Death of Media Freedom in Russia, in: 
Global Perspectives on Press Regulation, Vol. 1: Europe, Paul Wragg, András 
Koltay (eds.), 181, Bloomsbury Publishing, 2023). 


